Тема броја
ОГЛЕДИ И СТУДИЈЕ
ВЕБЕРОВО СХВАТАЊЕ КОНЦЕПТА ИНДИВИДУАЛИЗМА КАО ОСНОВ КОМПАРАТИВНЕ АНАЛИЗЕ РЕЛИГИЈСКИХ СИСТЕМА: ПРИМЕР ПРОТЕСТАНТИЗМА И ИСЛАМА
Сажетак
Оригинална и револуционарна идеја Макса Вебера о ‘духовној’ компатибилности протестантизма и модерног капитализма и данас је предмет научних дебата и великог броја студија. Аутори који се баве реконструкцијом Веберовог схватања ислама неретко оспоравају управо хипотезу о доктринарним препрекама за синтезу ислама и капитализма (и наглашавају значај других историјских процеса за инкомпатибилност исламских друштава и модерног индустријског капитализма). Ми ћемо се у овом раду фокусирати управо на један од аспеката идејног нивоа, на концепт индивидуализма, који ће нам послужити као тежишна тачка у односу на коју ћемо анализирати сличности и разлике између протестантизма и ислама. Настојаћемо да укажемо на међусобну условљеност индивидуалног (однос верника и Бога) и колективног (однос верника према исламској заједници) у исламској етици. На тај начин ћемо расветлити још један угао Веберовог тумачења ислама (и његове социолошке теорије уопште) и, посредно, отворити питање потенцијалног концептуалног мимоилажења ислама и модерног индустријског капитализма.
Референце
- Божовић Раде, Симић, Војислав, Појмовник ислама, Народна књига, Београд, 2003.
- Вебер Макс, Привреда и друштво, књ. 1 – 2, Просвета, Београд, 1976.
- Вебер Макс, Сабрани списи о социологији религије, књ. 1 – 3, Издавачка књижарница Зорана Стојановића, Сремски Карловци, Нови Сад, 1997.
- Вебер Макс, Протестантска етика и дух капитализма, Mediterran Publishing, Нови Сад, 2011.
- Вукомановић Милан, Религија, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004.
- Ђурић Михаило, Социологија Макса Вебера, Матица хрватска, Загреб, 1964.
- Јовановић Наташа, „Настанак ислама кроз теоријску призму Макса Вебера (улога просторног контекста и друштвених актера и слојева у процесу дефинисања и експанзије исламске религије)“, Социолошки преглед, Vol. L. No. 1, 2016, стр. 91 –
- Кур’ан са преводом, прев. Бесим Коркут, Медина, 1412.х.
- Лалман Мишел, Историја социолошких идеја. Том I – од почетака до Вебера, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004.
- Молнар Александар, Расправа о демократској уставној држави – право на отпор тиранији. Књига I, Самиздат Б92, Београд, 2001.
- Пишев Марко, Рехабилитација културног релативизма у савременим антрополошким проучавањима ислама, Докторска дисертација, Филозофски факултет Универзитета у Београду, 2013.
- Танасковић Дарко, Ислам – догма и живот, Српска књижевна задруга, Београд, 2010.
- Adas Emin Baki, „The Making of Entrepreneurial Islam and the Islamic Spirit of Capitalism“, Journal for Cultural Research, Vol. 10, No. 2, 2006, стр. 113 – 137.
- Bashier Salman, „The Long Shadow of Max Weber: The Notion of Transcendence and the Spirit of Mystical Islam“, Journal of Levantine Studies, No. 1, 2011, стр. 129 – 151.
- El-Qardawi Jusuf, Halal i haram u islamu, Libris, Sarajevo 2008.
- Gerth H. H, Mills Wright C, From Max Weber: Essays in Sociology, Oxford University Press, New York, 1946.
- Hamilton Alastair, „Max Weber’s Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, in: The Cambridge Companion to Weber, ( Stephen Turner), Cambridge Univeristy Press, Cambridge, 2000.
- Lammens Henri, Islam – Beliefs and Insitutions, Routledge, London and New York, 2008.
- Nafissi Mohammad, „Reformation as a General Ideal Type: A Comparative Outline“, Max Weber Studies, 2006, стр. 69 – 110.
- Rodinson Maxime, Islam and Capitalism, Pantheon Books, New York, 1973.
- Salvatore Armando, „The Sociology of Islam: Precedents and Perspectives“, Sociology of Islam, Vo. 1, No. 1 – 2, 2013, стр. 7 – 13.
- Schluchter Wolfgang, „Weber’s sociology of Rationalism and Tipology of Religious Rejections of the World“, in: Max Weber, Rationality and Modernity, ( Sam Whimster, Scott Lash), Routledge, London and New York, 2006.
- Turner Bryan, Max Weber Classic Monographs. Volume VII: Weber and Islam, Routledge, London and New York, 1998.
- Turner Bryan, „Islam, capitalisam and the Weber theses“, The British Journal of Sociology, 25, No. 2, 2010, стр. 147 – 160.